לחץ נפשי וזאבת – האם יש קשר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ נפשי וזאבת – האם יש קשר?כולנו יודעים, ועל פי לא מעט מחקרים שבוצעו לאורך השנים, עד כמה לחץ נפשי מעודד הופעת מחלות שונות ומשפיע ישירות על בריאות הגוף. במקרים מסוימים הוא אף יכול להביא להתפרצותן של מחלות מסוימות, לרבות מחלות אוטואימוניות, כמו זאבת.

הזאבת, מחלה אוטואימונית כרונית, ידועה ככזו המחמירה במצבי לחץ נפשי המובילים לשורה של תהליכים פתולוגיים ופיזיולוגיים בגוף.

מצבי לחץ והשפעתם על מחלות אוטואימוניות שונות

בשל הקשר ההדוק שבין לחץ נפשי לזאבת (ולמחלות אוטואימוניות נוספות), ובעיקר הקשר שבין החמרתה של המחלה ושל מידת הלחץ שבה שרוי הסובל אותה, ממליצים לסובלים מזאבת לשמור על אורח חיים שליו ורוגע ככל שניתן ובמידת האפשר להימנע ממצבים מלחיצים, שיכולים להחמיר את הסימפטומים הנלווים למחלה.

בנוסף, חשוב גם לדעת שמצבי לחץ אלה יכולים גם לגרום להופעתה של המחלה, כמו גם מחלות דלקתיות שונות. אורח חיים רגוע הכרחי למניעת התפתחות והחמרת המחלה ומומלץ להקפיד עליו כמה שיותר.

על פי מחקרים רבים שנעשו בתחום, נמצא כי לחץ נפשי גורם לשורה של שינויים בגוף ולהופעת תסמינים שונים, כולל החמרה של מחלות קיימות. אחד הנפוצים היא דאבת שרירים, המופיעה בעקבות לחץ נפשי. אנשים, הסובלים ממחלות אוטואימוניות, כמו זאבת, קרוהן ודלקת פרקים שגרונית מדווחים פעמים רבות על החמרת הסימפטומים הנלווים למחלה בתקופות של סטרס, ולעומת זאת, על שיפור משמעותי בתקופות של רוגע ושל שלווה.

ידוע שלחץ נפשי גורם להפעלה של תהליכים בגוף, המקשרים בין הורמונים שונים לחומרים ביולוגיים מסוימים, האחראיים על הכנת הגוף למצבי לחץ וגיוס כל מערכותיו כדי להתגבר עליהם. תהליכים אלה, המכונים "Fight or Flight" באים לידי ביטוי בפעילות נמרצת מאד של מערכות הגוף, בעליה בלחץ הדם, בתפוקת לב מוגברת ובהפרשה של הורמונים, העשויים להחמיר את המחלה.

מה קורה בגוף בזמן לחץ

בזמן לחץ מופרשים בגוף הורמונים שונים, כמו אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיזול. אלה, גורמים לשורה של שינויים גופניים, הבאים לידי ביטוי בתצורות שונות. במחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע נמצא כי בזמן לחץ נפשי ישנה פגיעה בהפרשת הקורטיקוסטרון, האחראי לדיכוי מערכת החיסון וכן גם רגישות הגוף לגלוקוקורטיקואידים הולכת ופוחתת.

משמש, בזמן לחץ, החומר, האחראי על בקרת מערכת החיסון ועל מניעת הופעת תהליכים אוטואימוניים איננו מופרש כראוי, מה שמוביל להתגברות המחלה הדלקתית. במקביל לכל זה, רגישות הרקמות לגלוקוקורטיקואידים, האמורים לבקר את תפקודה של מערכת החיסון, פוחתת גם כן מה שפוגע בבקרה על המערכת עצמה.

נמצא כי שהתגברות פעילות מערכת החיסון בעקבות מצבי לחץ נפשי אופיינית יותר לנשים מגברים, ובעיקר בשל השינויים ההורמונליים המופיעים אצלן בצורה משמעותית יותר. בניגוד לגברים, אחוז הנשים הסובלות ממחלות אוטואימוניות כמו זאבת, הוא גבוה יותר וכך גם לגבי מחלות דלקתיות שונות. חשיפה ממושכת ללחץ יכולה להחמיר מחלות קיימות ולהביא להתפתחותן של מחלות חדשות. הלחץ מהווה כמעין "טריגר" למחלה והסימפטומים המאפיינים אותה אינם מאחרים לבוא.

אז, מה עושים?

הקפדה על אורח חיים נכון ובריא, הכולל פעילות גופנית וגם הימצאות בסביבה מרגיעה, יכולה לעזור באופן משמעותי לסובלים מזאבת ובהתמודדות עם כל הסימפטומים הנלווים לה. יוגה, מדיטציה ופעילויות מרגיעות אחרות הן פתרון נהדר ושהייה בטבע היא דרך נוספת להתמודד עם המחלה.

ישנן לא מעט שיטות טיפול משלימות, הנחשבות כמרגיעות ומפחיתות לחצים, כמו רפלקסולוגיה, שיאצו, עיסוי באבנים חמות ועוד. אלו, יכולות להשלים טיפולים קונבנציונאליים ולעזור במניעת החמרת הסימפטומים, המופיעים אצל הסובלים מזאבת וממחלות אוטואימוניות אחרות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן