טיפול עם תאי גזע עצמונייםגוף האדם מורכב מאיברים איברים, כאשר כל איבר בנוי מתאים המותאמים לתפקיד ספציפי. יוצאים מכלל זה הם תאים מיוחדים, שנקראים תאי גזע. תאים כאלה לא עברו עדיין תהליך של ספציפיקציה, כלומר הם עדיין לא יכולים להיות מוגדרים כתאי לב, תאי עור, תאי כבד וכן הלאה.

למרות שתאי גזע מצויים במספרים גדולים מאוד בקרב תינוקות, מסתבר שהם קיימים גם בגופם של אנשים מבוגרים. עוד מסתבר שניתן לטפל בשורה שלמה של מחלות באמצעות תאי גזע, אפילו של האדם עצמו (ואלו הם תאי הגזע העצמוניים).

לחדש את הרקמות

תאי גזע בקרב יילודים נקראים תאי גזע עובריים, כאשר בהמשך מדובר בתאי גזע בוגרים. בקרב תינוקות וילדים צעירים, תאי הגזע הכרחיים ליצירת תאים מגוונים, לרקמות הגוף השונות. בקרב מבוגרים, תאי הגזע לא יוצרים את האיברים, שהרי הללו כבר הושלמו, אך יש להם תפקיד חשוב לא פחות. תפקיד זה הינו חידוש הרקמות וזירוז תהליכי ריפוי. בקרב יילודים, תאי גזע מצויים בכמות גבוהה בחבל הטבור. בגילאים מאוחרים יותר, מדובר בתאים שנוצרים בדרך כלל במוח העצמות.

כאשר בגוף מתגלים סימנים של פציעה או פגיעה ברקמה, מועבר המסר לכך באמצעות מערכת העצבים ודרך כלי הדם. באופן מהיר ומעורר השתאות מגיע המסר למוח העצמות, שם משתחררים תאי גזע ומועברים דרך כלי הדם לאזור שנפגע. שם, תומכים תאי הגזע בשיקום הרקמה. הבעיה היא שככל שגיל האדם גבוה יותר כך זמינות תאי הגזע יורדת.

עם זאת, לרפואה המודרנית יש פתרון. הפתרון המסתמן הוא גידול תאי גזע עצמוניים שנלקחו מהאדם עצמו. את תאי הגזע העצמוניים שואבים מגופו של המטופל בהליך הדומה לבדיקת דם רגילה, לאחר מכן מעלים את מספרם במידה ניכרת באמצעים מעבדתיים. את תאי הגזע שהתרבו ניתן להזריק ישירות לאזור הפגוע ואם המצב חמור במיוחד, ניתן אף להשתיל אותם בהליך כירורגי קצר.

ללא סכנת דחיה

בשנים האחרונות ניתן היה למצוא "בנקים" רפואיים ששאבו דם טבורי מיילודים במטרה לספק תאי גזע זמינים למקרה הצורך. התאים, שנשמרו בהקפאה, יכולים להתאים בעיקר לתורם עצמו, אולם לתהליך זה יש בעיתיות הן תקציבית, הן רגולטורית והן מוסרית.

בנקים של דם טבורי שנשמרו לתועלת הציבור אמנם יכולים להביא תועלת, אבל כאשר המטופל הינו אדם זר, לא התורם וגם לא בני משפחה קרובה, יש סיכוי לדחייה, ממש כמו דחיה בהשתלת איבר שלם. היכולת הנוכחית לגדל תאי גזע עצמוניים, של המטופל עצמו, מאפשרת להתמודד לא רק בעיית הזמינות של תאי הגזע אלא גם עם בעיית הדחיה.

פתרון בתוסף תזונה

עם העלייה בגיל, יכולתו של הגוף ליצר תאי גזע יורדת. התוצאה הנלווית לכך היא יכולת טובה פחות להתגבר על פגיעה ברקמות. תאי גזע אמנם קיימים, אבל פעולתם פחות יעילה ופחות מהירה. במידה והייתה נמצאת דרך לשפר את התפקוד של תאי הגזע ואם ניתן היה להרבות את מספרם בצורה פשוטה וללא תרבית במעבדה, ניתן היה להשיג בכך תוצאות נפלאות. לאחרונה, בהחלט מסתמנת דרך כזאת, שמראה תוצאות יפות.

מחקר שבוצע על חומר שהופק מאצות הגדלות במים מתוקים מראה שצריכתו הביאה לתגובה רבת עוצמה מבחינת תאי הגזע בגופם של הנחקרים. מתן כמוסות, שנקראות בשם StemEnhance הביאה לעליה מהירה מאוד במספר תאי הגזע, כעשרים וחמש אחוז, לזמן קצוב. בין החולים שכבר קיבלו את התוסף (החומר לא מוגדר כתרופה) ומצבם הוטב ניתן למצוא חולי סוכרת, טרשת נפוצה, דלקת מפרקים, חולי זאבת, הסובלים מכאבי ראש ושרירים ועוד. מחקר נוסף, כך נראה, יצביע על השפעות חיוביות נוספות.

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה בבית לחולי זאבת

דילוג לתוכן