האם יש קשר בין לופוס לטרשת נפוצהלופוס (זאבת) וטרשת נפוצה הין שתי מחלות הקשורות לתפקודה הלא תקין של המערכת החיסונית. הלופוס ידועה כמחלה אוטואימונית, שבה הגוף תוקף את עצמו. המערכת החיסונית תוקפת את האנטיגנים הבריאים, האחראיים על תגובתו החיסונית של הגוף.

הטרשת הנפוצה, שיש רופאים רבים המכנים אותה גם כן כמחלה אוטואימונית, באה גם היא לידי ביטוי בכשלים בתפקוד המערכת החיסונית, כשלים הבאים לידי ביטוי בפגיעה במיאלין, המגן על סביב העצבים. פגיעה כזו גורמת להפרעה בתקשורת שבין המוח לגוף, אליה נלווים סימפטומים שונים.

האופן שבו באות לידי ביטוי שתי המחלות

לטרשת הנפוצה סימפטומים שונים. עייפות רבה, סחרחורות, בעיות מעיים, בעיות בשלפוחית השתן, בעיות ראייה ובעיקר חוסר תחושה באיברי הגוף השונים או חולשה בהם הם הסימפטומים הנפוצים לה. הסימפטומים של הלופוס הם לרוב פריחות בעור בתצורות שונות (פריחה בצורת פרפר היא אחד התסמינים המובהקים של המחלה), בעיות הקשורות לשלד, כמו דלקות מפרקים, דלקות שרירים ובכאבי עצמות וגם בעיות בתפקודי כבד, פגיעה במערכת העצבים המרכזית, הבאה לידי ביטוי בחרדות, דיכאון ובמקרים מסוימים אפילו שבץ מוחי וגם עייפות וחולשה.

הקושי באבחון המחלות

במקרים מסוימים, לאור הופעת הסימפטומים השונים, נוטים הרופאים לקבוע כי המטופל סובל מלופוס ולא מטרשת נפוצה. הדבר נעשה לאחר שלילת סימפטומים מסוימים, הידועים ככאלה האופייניים אך ורק לטרשת עצמה.

יחד עם זאת, את שתי המחלות לא פשוט לאבחן שכן הסימפטומים הקיימים, האופייניים להן, משותפים למחלות אוטואימוניות אחרות, כמו דלקת מפרקים שגרונית. הסבירות להופעת שתי המחלות יחדיו הוא קלוש מאד, את טעויות באבחון אצל חולים הסובלים מאחת מהן הן נפוצות. קורה לא אחת כשמטופל, הסובל מטרשת נפוצה, מאובחן באופן שגוי כלוקה בלופוס.

ההתמודדות עם שתי המחלות

שתי המחלות, הן לופוס והן טרשת נפוצה, אינן ניתנות לריפוי. יחד עם זאת, ישנן כיום לא מעט תרופות, המסייעות לסובלים מהמחלות להתמודד עם התסמינים הנלווים להן. מנוחה רבה, למשל, יכולה לסייע באופן משמעותי ולהביא להתקצרות התקלחות הסימפטומים.

פעילות גופנית, שאותה מבצעים באופן קבוע, גם היא מקצרת את משך זמן הופעת הסימפטומים, משפרת את טווח התנועה ומחזקת מאד את השרירים. תזונה נכונה, המספקת לגוף וויטמינים חשובים כמו וויטמין D, עוזרת אף היא לא מעט וגם אימוץ דרכים שונות להקלת מתחים, כמו יוגה ומדיטציה. הדבר רלוונטי במיוחד לחולי לופוס, שכן לחץ ומתחים רבים עשויים להביא להתלקחותם של הסימפטומים השונים הנלווים למחלה.

דילוג לתוכן