לופוס בהריון ואוטיזם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לפי מחקר חדש אשר הוצג בכנס מטעם האיגוד האמריקאי לראומטולוגיה, נמצא כי נשים בהריון הלוקות במחלת הלופוס (זאבת) מסוג זאבת אדמנתית מערכתית, הצורה הנפוצה של המחלה, נמצאות בסיכון הגבוה פי שניים ללדת ילד עם הפרעות הספקטרום האוטיסטי, וזאת בהשוואה לנשים בריאות. אם כי הסיכון לכך עדיין נמוך ולפיכך הרופאים נמנעים מלהמליץ לנשים החולות במחלה שלא ללדת ילדים.

מהי מחלת הזאבת האדמנתית מערכתית (לופוס)?

לופוס מסוג זאבת אדמנתית מערכתית הינה מחלת חיסון עצמית דלקתית וכרונית, בה הגוף תוקף את עצמו וגורם נזק לרקמות ומערכות הגוף.

הנזק נגרם על ידי נוגדנים וקומפלקסים חיסוניים אשר פועלים נגד הגוף. קיים מגוון רחב של נוגדנים המיוצרים בגוף החולים ולכן הביטוי הקליני של המחלה רחב.

בדומה למחלות אוטואימוניות אחרות, מערכת החיסון תוקפת והורסת תאים בריאים, פוגעות בעור, במפרקים, בכליות, ריאות, מערכת עצבים ובאיברים נוספים. הגורמים למחלה עשויים להיות הורמונליים, סביבתיים וגנטיים. התסמינים השכיחים ביותר כוללים פריחות בעור ודלקת מפרקים, לעתים קרובות מלווים בעייפות וחום.

המחקר

המחקר החדש כלל 509 נשים החולות בזאבת ו 719 ילדיהן ולצורך השוואה נוספה קבוצה של 5,900 נשים אשר אינן מאובחנות עם זאבת  ובעלות 8,500 ילדים.

שכיחותם של הפרעות האוטיזם הוכפלה בקרב ילדי הנשים החולות בזאבת. בנוסף לכך, החוקרים גילו כי אבחון האוטיזם אצל הילדים התרחש בשלב מוקדם יותר בילדים לנשים המאובחנות עם לופוס. הגיל הממוצע היה 3.8 שנים לילדים של נשים עם זאבת לעומת 5.7 שנים לילדים של נשים ללא זאבת.

הסיבה לאבחון האוטיזם בשלב מוקדם יותר אינה ברורה. החוקרים משערים כי אוטיזם אצל ילדים אלה עלול להיות חמור יותר, או כי נשים עם זאבת עירניות יותר לגבי כל שינוי המתרחש במצב הבריאותי של ילדיהן.

ממצאי המחקר

לפי ממצאי המחקר 1.4 אחוזים מהילדים שנולדו לנשים עם זאבת אובחנו עם הפרעת ספקטרום האוטיזם, וזאת בהשוואה ל- 0.6 אחוזים מהילדים שנולדו לנשים ללא המחלה. חשוב לציין כי המחקר אינו מוכיח את הקשר בין זאבת לאוטיזם.

הפרעות ספקטרום האוטיסטי כוללות קבוצה של לקויות התפתחותיות קלות או חמורות. ילדים הסובלים מאוטיזם עשויים להציג בעיות חברתיות, קשיים בתקשורת, מוגבלות ודפוסי התנהגות חוזרים ונשנים.

במסגרת מחקר שנעשה בעכברי מעבדה, הוצג כי תאי החיסון הפועלים במחלה עשויים להגיב עם מוחם של הצאצאים. זה נגרם באמצעות נוגדנים הפועלים נגד החומר התורשתי DNA , הנקשרים לאנטיגן במוח וגורמים לליקוי קוגניטיבי. מכאן, השכיחות המוגברת של לקויות למידה שדווחו בילדים לנשים החולות בזאבת והשינויים המתרחשים בהתפתחות המוח העוברי.

החוקרים אף בדקו אם סיבוכי הריון, כמו לידה מוקדמת, סוכרת הריונית או הולדת פגים, משפיעים על שיעור האוטיזם בילדים. נמצא כי גורמים אלה הושפעו מנוכחות הזאבת אצל הנשים והופיעו בשיעור גבוה יותר.

האם נשים החולות בלופוס צריכות להימנע מהריון?

זאבת היא מחלה המתפתחת בנשים צעירות ומופיעה בעיקר במהלך תקופת הפוריות. לפיכך, קיים סיכון לנשים בהריון ללדת ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

מומלץ לנשים אלה לפנות לרופא, טרם ההחלטה על ההריון לצורך קבלת ייעוץ וטיפול תרופתי. כמו כן, מומלץ לנשים החולות במחלה לחכות לתקופת ההפוגה המתייחסת לשישה חודשים טרם ההריון.

שימוש בתרופות לדיכוי המערכת החיסונית במהלך ההריון

הרופא עשוי להמליץ על שימוש בתרופות המאושרות לשימוש במהלך תקופת ההריון. קורטיקוסטרואידים בטוחים לשימוש במהלך הריון ואינם מסכנים את העובר אם כי הם עשויים לגרום ללחץ דם גבוה ולסוכרת הריונית. כמו כן, ניתן להשתמש באימונוגלובולינים תוך ורידיים.

ראו גם:

חיסון הפפילומה וזאבת – מה הקשר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן