זאבת (לופוס) היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שנגרמת בעקבות תקיפת הגוף על ידי מערכת החיסון שלו עצמו.

מחלת לופוס מופיעה בצורות שונות, כאשר במופע קל היא פוגעת בעיקר במפרקים. במצבים מורכבים יותר קיימת פגיעה גם בלב ובכלי הדם, ובמקרים קיצוניים גם בכליות ובמערכת העצבים המרכזית (מח ועמוד שדרה).

הגורם לכך שביטויי מחלת הלופוס שונים מחולה לחולה, הוא שקיימים הרבה נוגדנים שונים שיוצרים את המחלה וכל חולה מייצר הרכב שונה במעט של נוגדנים, הפועלים באופן שונה על הגוף. גם אצל אותו חולה, יכולים להופיע ולהתחלף תסמינים שונים במשך שנות המחלה.

את תסמיני המחלה אפשר לחלק לקבוצות על פי האיבר הנפגע, מה שמקל על אבחון לופוס.

סימפטומים בעור

סימפטומים בשלד

סימפטומים בכליות

אצל כמחצית מהחולים, פוגעת המחלה בתפקודי הכליות. זוהי גם הסיבה העיקרית בגינה נפטרים חולי זאבת. המחלה גורמת לדלקת בכליות, שיוצרת נוכחות מופרזת של חלבון וכדוריות דם אדומות בשתן. הדלקת יכולה לגרום לבצקות ברגליים, למחסור בחלבונים בגוף, לחץ דם גבוה ובמקרים חמורים- לאי ספיקת כליות.

סימפטומים במערכת העצבים המרכזית

פגיעה במערכת העצבים המרכזית מתרחשת אצל כ-25% מהחולים. לעיתים מתבטאת הפגיעה הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון או חרדה. כמו כן יכולים להופיע שבץ מוחי בעקבות הפגיעה בכלי דם במח ופרכוסים.

סימפטומים במערכת הדם

סימפטומים אלה יתבטאו בבדיקות מעבדה. למשל, בדיקות דם יראו קיום רמות גבוהות של נוגדנים מסוגים שונים, בעיקר נוגדני אנטי-נוקלאר. בנוסף, יראו הבדיקות אנמיה המוליטית, ירידה בטסיות הדם, רמה נמוכה של כדוריות דם לבנות ונטייה מוגברת של הדם להיקרש.

סימפטומים נוספים

בנוסף לסימפטומים שצוינו, חולי זאבת סובלים בדרך כלל מחום גבוה לאורך זמן המלווה בתחושת חולשה ועייפות. כמו כן, בדיקת רופא תראה הגדלה של הכבד, הטחול ושל בלוטות לימפה. לעיתים גורמת המחלה לירידה במשקל. יכולות להופיע דלקות בקרומים שעוטפים את הריאות וליצור מחלת ריאות או כאבים בחזה. לעיתים סובלים החולים מהקאות ושלשולים עקב פגיעה במערכת העיכול.

דילוג לתוכן