לופוס ואוסטיאופורוזיס

לופוס ואוסטיאופורוזיסלופוס (זאבת) היא מחלה אוטואימונית, הפרעה שבה הגוף תוקף תאים ורקמות בריאים. כתוצאה מכך, חלקים שונים של הגוף, כגון המפרקים, העור, הכליות, הלב והריאות עשויים להיות מודלקים ופגועים. קיימים סוגים שונים של זאבת כגון זאבת מערכתית, שהיא צורה נפוצה של המחלה.

אנשים עם זאבת עשויים לחוות מגוון נרחב של תסמינים, שהנפוצים ביותר הם עייפות, מפרקים כואבים או נפוחים, חום, פריחות עור ובעיות בכליות. בדרך כלל, תסמינים אלו באים והולכים. כאשר התסמינים נוכחים אצל אדם עם המחלה, המצב נקרא התלקחות. כשהתסמינים אינם נוכחים, המחלה נמצאת במצב הפוגה.

מהי מחלת אוסטיאופורוזיס?

זהו מצב שבו העצמות הופכות להיות פחות צפופות וקיימת סבירות גבוהה יותר לשברים, העלולים לגרום לכאב משמעותי ונכות.

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שקטה הניתנת למניעה. אך אם היא אינה מזוהה, היא עשויה להתקדם במשך שנים רבות ללא תסמינים, עד להתרחשות שברים.

הקשר בין לופוס ואוסטיאופורוזיס

מחקרים מצאו עלייה באובדן העצם ובשברים בקרב אנשים עם לופוס. למעשה, נשים עם המחלה נמצאות בסיכון גבוה כמעט פי חמש לחוות שברים מאוסטיאופורוזיס.

אנשים עם זאבת נמצאים בסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס מסיבות רבות. תרופות המיועדות לטיפול בלופוס, עלולות לגרום לאובדן עצם משמעותי. בנוסף, כאב ועייפות הנגרמים כתוצאה ממחלת הזאבת, עלולים לגרום לחוסר פעילות, מה שמגביר את הסיכון לאוסטיאופורוזיס.

מחקרים רבים מראים אף כי איבוד עצם בזאבת עלול להתרחש כתוצאה ישירה מהמחלה. החשש הוא העובדה שתשעים אחוזים מהאנשים הסובלים מזאבת הן נשים, הנמצאות בקבוצת סיכון מוגברת לאוסטיאופורוזיס.

שיטות התמודדות עם אוסטיאופורוזיס

שיטות מניעה וטיפול באוסטיאופורוזיס בקרב אנשים עם זאבת אינן שונות באופן משמעותי משיטות הטיפול בקרב אנשים ללא המחלה.

1. תזונה

שפע סידן וויטמין D חשובים לבריאות העצמות. מקורות טובים של סידן כוללים מוצרי חלב דלי שומן, ירקות בעלי עלים ירוקים כהים, ומזונות ומשקאות מועשרים בסידן. בנוסף, תוספי תזונה מסייעים להבטחת השגת הדרישה היומית לסידן.

ויטמין D חיוני לקליטת סידן ובריאות העצם. הוא מסונתז בעור באמצעות חשיפה לאור השמש. בעוד שאנשים רבים משיגים מספיק ויטמין D באופן טבעי, חשיפה מוגזמת לשמש עלולה לגרום להתלקחויות בקרב חלק מהאנשים עם זאבת, והם זקוקים לתוספי ויטמין D על מנת להבטיח צריכה יומית נאותה.

2. פעילות גופנית

בניית שרירים ועצמות מתחזקים באמצעות ביצוע תרגילי נשיאת משקל המחזקים את הגוף באמצעות עבודה נגד כוח הכבידה. מספר דוגמאות כוללות הליכה, טיפוס במדרגות, הרמת משקולות וריקודים.

פעילות גופנית עשויה להיות מאתגרת לאנשים עם זאבת הסובלים מכאבי דלקת, כאבי שרירים ועייפות. יחד עם זאת, תרגילים קבועים כגון הליכה מסייעים במניעת אובדן העצם ומספקים יתרונות בריאותיים רבים אחרים.

3. אורח חיים בריא

עישון פוגע בעצמות כמו גם בלב ובריאות. נשים מעשנות נוטות לחוות מוקדם יותר את גיל המעבר, מה שגורם לאובדן עצם מוקדם יותר. בנוסף, מעשנים עשויים לספוג פחות סידן מהתזונה.

אלכוהול עשוי להשפיע לרעה אף על בריאות העצם. אנשים השותים בכבדות נוטים יותר לאובדן עצם ושברים, בשל התזונה הלקויה והסיכון המוגבר לירידה בבריאות העצמות.

4. בדיקת צפיפות עצם

בדיקות מיוחדות הנקראות צפיפות עצם (BMD) בודקות את צפיפות העצם באזורים שונים של הגוף. בדיקות אלו יכולות לזהות אוסטיאופורוזיס טרם התרחשות השברים, ומאפשרות לחזות את הסיכויים לשברים עתידיים.

חולי זאבת, במיוחד החולים המקבלים טיפול במשך חודשיים או יותר, צריכים להתייעץ עם הרופא לגבי מועמדותם לבדיקת צפיפות עצם.

5. תרופות

בדומה לזאבת, אוסטיאופורוזיס היא מחלה שאין לה מרפא. אם קיימות תרופות זמינות למניעת וטיפול באוסטיאופורוזיס. מספר תרופות, כגון ינדרונאט, רלוקסיפן, אסטרוגן וטיפול הורמונאלי, מאושרות על ידי ה-FDA למניעת וטיפול באוסטיאופורוזיס בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

חלק מהתרופות מאושרות אף לשימוש בגברים. אנשים עם זאבת המפתחים גלוקוקורטיקואיד מושרה אוסטיאופורוזיס, מקבלים טיפול תרופתי מיוחד.


סגור לתגובות.