לופוס, או זאבת בעברית היא מחלה אוטואימונית שלה גורמים רבים. הטיפול במחלה כולל ברוב המקרים טיפול תרופתי מקיף הכולל תרופות אנטי דלקתיות, תרופות אנטי מלאריות, סטרואידים, תרופות המדכאות את מערכת החיסון, טיפול הורמונלי, תרופות נוגדות קרישה, הקרנות, תרופות לטיפול בסרטן וטיפולים אינטנסיביים נוספים. בנוסף, אושרה לאחרונה תרופה חדשה, הייעודית ללופוס – בנליסטה שמה.

טיפולים מסוג זה מקשים על חולים רבים, גורמים לתופעות לוואי ותופעות בין תרופתיות והופכות את החיים עם המחלה לקשים וכאובים.

עם זאת, קיימים כיום מגוון טיפולים טבעיים לסובלים מלופוס, טיפולים אלו אינם באים החליף את הטיפול התרופתי (שחיוני ביותר עבור חולי זאבת), אלא מיועד כהשלמה לטיפול, מסייע להקל על תופעות לוואי שונות של התרופות ויכול עם הזמן לצמצם יחד עם התרופות את מינון וסוג הטיפולים הנדרשים.

הטיפול הטבעי הלופוס נחלק לכמה רבדים חשובים, הראשון והמרכזי ביותר הוא טיפול תזונתי המותאם במיוחד לחולי לופוס, בנוסף מומלץ שימוש בתוספי תזונה וצמחי מרפא מתאימים, הורדת מתחים וניהול אורח חיים בריא ומאוזן.

טיפול תזונתי לחולי לופוס

ככלל, התפריט התזונתי של חולי לופוס צריך להיות מבוסס על תפריט אנטי דלקתי, דל שומן, דל בחלבון ודל במלח – על מנת להוריד עומס מהכליות. בנוסף, תפריט מותאם נכון מסייע לטיפול התרופתי ותורם להפסקת הטיפול בסטרואידים.

מטרת הטיפול התזונתי בחולי לופוס – זאבת מיועד למנוע את התגובה הדלקתית הנוצרת בעקבות המחלה ולגרום לירידה בתדירות התקפי המחלה. תזונה אנטי דלקתית כוללת חומצות שומן חיוניות התורמות לייצור ובקרה של הורמונים שאחראיים למידת בדלקתיות בגוף.

בנוסף, נמצא קשר בין תגובה אלרגית למזון לבין מחלות אוטואימוניות בכלל וזאבת בפרט. לכן, מומלץ כחלק מהטיפול הטבעי בלופוס לבצע בירור אודות מזונות הגורמים לרגישות ולהסיר אותם מהתפריט התזונתי.

את הברור ניתן לעשות בשיטת האלמנציה והאתגר. במהלך הברור מורידים מהתפריט התזונתי את כל המאכלים שעלולים לגרום לרגישות ולאחר מכן מאתגרים את הגוף כל פעם באמצעות החזרת מזון אחד לתפריט ובחינה של תגובת הגוף למזון מסויים. את הברור מומלץ לעשות בפיקוח רפואי או דיאטני.

על המלצות תזונה לחולי לופוס.

תוספי מזון לטיפול בלופוס

לחולי לופוס נדרשת השלמה קפדנית של ויטמינים ומינרלים במינונים מתאימים. ככל, חשוב לשמור על רמות תקינות של ויטמינים בגופם של חולי לופוס על מנת לסייע לגוף ולחזק את המערכות.

מומלץ לצרוך ויטמינים ותוספי תזונה שמסייעים לחיזוק רקמות, תוספים שמסייעים לשמור על העור ולעודד את החלמתו ותוספים המאזנים את המערכת החיסונית בגוף. בין התוספים המומלצים לחולי לופוס נכללים: ויטמין C, חומצות אמינו, חומצות שומן חיוניות, הורמון אדרנל ונוספים. התאמה מדוייקת של תוספי תזונה מומלץ לעשות בייעוץ עם הרופא המטפל או דיאטנית קלינית.

צמחי מרפא לטיפול בלופוס

בדומה לתוספי המזון, קיימים מגוון צמחי מרפא שניתן להתאים לחולי לופוס. צמחי המרפא מסייעים לחזק את הגוף, להוריד את רמת הדלקתיות בגוף, לחזק את בלוטת האדרנל (שנפגעת קשות בעקבות מחלות כרוניות וטיפול בסטרואידים) ולאזן את מערכות הגוף השונות. בין צמחי המרפא בנמצאו מתאימים לחולי לופוס נמנים: ג'ינסינג, ליקריץ, ויטניה רדיקס, גדילן מצוי ועוד

הורדת מתחים כחלק מטיפול טבעי בלופוס

סטרס או מתח הינו אחד הגורמים שפוגעים בגופנו בצורה הקשה ביותר. חולי לופוס הנמצאים תחת טיפול תרופתי ארוך ומתמודדים לעיתים קרובות עם התקפי מחלה והבעיות המתלוות להן, מפתחים לעיתים קרובות סטרס הנלווה להתמודדות המתישה.

הסטרס גורם להחלשות מערכות הגוף, לפגיעה במערכת החיסונית, לירידה במנגנוני ההגנה של הגוף ולקשיים בהתמודדות עם המחלה. מסיבות אלו, חלק מטיפול טבעי יעיל בלופוס צריך לכלול תוכנית להורדת מתחים.

הורדת רמות סטרס יכולה להעשות באמצעות צמחי מרפא מרגיעים, טכניקות הרפייה שונות, טיפולים אלטרנטיביים במגע ופעילות גופנית.

 

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה בבית לחולי זאבת

דילוג לתוכן